Rutas

RUTES SENDERISTES SERRA

El terme municipal compta amb una extensa xarxa de sendes, camins i travesses que històricament han estat la principal via de comunicació entre els veïns i les seues propietats agrícoles i entre  les localitats veïnes.  El municipi de Serra disposa arreu el seu terme municipal de molts senders i camins rurals que fan possible moltes combinacions de rutes senderistes.  Tres propostes diferents i amb diferents graus de dificultat són les que els proposem. Ruta 1. Circular l’Ombria –Castell. Ruta 2. Circular Coves Gorrisa Potrillos. Ruta 3. Circular Rebalsadors.

Les rutes poden descarregar-les des de l’enllaç que els adjuntem en cadascuna d’elles. Estem treballant en la seuna senyalització, interpretació i homologació.  Les tres rutes són circulars i comencen a l’Ajuntament de Serra. Si venen en transport púbic, l’autobús els deixarà al mateix edifici consistorial. Si pel contrari usen vehicle propi, davant l’ajuntament existeixen dos aparcaments (39º41´09.42"N - 0º25´34.66"O). A més a més, altres zones com la del Poliesportiru Municipal i les immediacions del Col.legi Públic Sant Josep disposen de grans àrees on poder estacionar els vehicles.

El següent mapa d’ubicació mostra els tres traçats de les rutes.

RUTA 1. CIRCULAR L’OMBRIA CASTELL

Punja ací per poder descarregar la ruta al teu telèfon mòbil:

La duració estimada de la ruta és de 1.40 minuts, sense incloure la pujada al castell, que allargaria la ruta 30 minuts més, i sense valorar possible parades per a descansar, esmorzar o dinar. Té una extensió de 6.8 quilòmetres. Paga la pena la pujada al Castell de Serra per disfrutar d’unes bones vistes del golf de València, la ciutat, les comarques de l’Horta i del Camp de Túria i de gran part de la Serra Calderona (536 m).

La ruta combina senda i pista forestal, travessa les històriques hortes àrabs de Toixima i Ria per endinsar-se pel GR10 a la torre de Ria, catalogada com a Bé d’Interés Cultural, i part del sistema defensiu de talaies i torres del castell,  des d’on per senda o pista forestal (incluint la font de l’Ombria i la seua àrea recreativa pensada per al públic més familiar) arriba al castell de Serra, també declarat BIC per la Conselleria de Cultura. Després d’ascendir al castell, el camí de tornada discorre agradable per pista forestal fins arribar al municipi.

Descripció de la ruta

Eixim de l’aparcament, i prenem la carrertera d’asfalt en direcció Torres-Torres (mirant de front l’edifici de l’ajuntament com a referència anirem per la dreta).

Uns 50 metres després agafem la primera desviació a la dreta i tot seguit girem a l’esquerra, passant per davant d’un xicotet edifici de dues plantes. Entrem a les l’hortes d’època àrab de Toixima i  Ria.

Després d’un xicotet passeig per un camí de formigó, prenem la primera desviació a l’esquerra, per un xicotet sender de formigó també.

Continuarem el camí fins un encreuament d’un camí més ample on haurem de girar a la dreta. A partir d’ahí,  haurem de seguir les marques blanques i roges del sender GR10 per on trascorre part de la ruta.

Continuarem el camí, creuant el barranc, i a meitat de la pujada, encara formigonada, girarem a l’esquerra, seguint el traçat del GR10, ja per senda. Travessarem parts empedrades que pertanyen a l’antic poblat de Ria i arribarem a la Torre de Ria, talaia que juntament amb la de Satarenya, l’Ermita i la Torre del senyor de la Vila, tenien  la missió, en part, de servir de comunicación directa i enllaç visual entre el Castell iles diferents poblacions properes (Serra, Nàquera i Ria). La talaia de Ria, està declarada Bé d’Interés Cultural per la Conselleria de Cultura de la Generalitat Valenciana.

Continuarem després per la senda, seguint les marques del sender GR10 blanques i roges fins arribar a un encreuament on podrem agafar dos alternatives. O bé  girar a la dreta i accedir al Castell per la senda, o girar a l’esquerra i continuar el camí marcat al GR10 fins arribar a la font de l’Ombria i des d’allí per pista forestal arribar fins l’explanda de baix del Castell.

·         Versió senda

En arribar al camí on està la senyal de seguiment del GR10 (fotografía anterior), girarem a l’esquerra i continuarem el camí fins arribar a un punt  en el qual, en travessar els corrals que queden a mà dreta,  haurem de girar a l’esquerra, per un xicotet camí que cada vegada es va fent més estret.

Continuarem el camí fins arribar a un punt on haruem de girar a l’esquerra per agafar la senda pròpiament dita.

Anirem apropant-nos al Castell a poc a poc. Fins arribar a l’explanda e baix del Castell.

·         Versió pista forestal per Font de l’Ombria.

En arribar al camí on està la senyal de seguiment del GR10 que mostra la fotografía posterior, girarem a l’esquerra seguint  la pista forestal i les indicacions del GR 10 blanques i roges.

L’arribada a un encreuament, ens indica que la Font de l’Ombria està a 200 metres a l’esquerra. Farem parada en la font i la seua àrea recreativa i en eixir de la font, girarem pel camí de la dreta (per on hem vingut) i continuarem la pista foretal que ens durà a l’explanada del Castell.

Un punt arribat a l’explanda del Castell, hem d’agafar les escales i començar l’ascens fins al cim de la muntanya.

Seguint el sender arribarem al Castell de Serra (S. IX). Tot i que està en runes, el Castell manté clars vestigis de la seua estructura, com ara llenços de muralla i torres que hi estaven incorporades. L’element més destacable és la poderosa torre major, de planta quadrada i uns deu metres d’altura, que se situa al cantó nor-oriental del rencinte emmurallat. Les vistes que ofereix el Castell fan, que paga la pena el seu ascens. La serra Calderona, les comarques de l’Horta i el Camp de Túria, València i la Mediterrània al fons.

En baixar del Castell, continuarem la pista forestal per la dreta, un agradable passeig de baixada fins arribar a Serra. En trovar-nos amb el primer encreuament, giraren cap a la dreta com mostra la fotografía.

Continuarem el descens sense deixar la pista forestal per on anem. El passeig per esta pista ens ofereix unes vistes diferents del Castell de Serra. El camí ens durà fins als afores de la població. Després de creuar un pont, girarem pel primer carrer  de l’esquerra c/Montalegre,  fins a eixir a la mateix lloc on començarem la ruta.

La nostra destinació estarà al final del carrer Montalegre amb l’encreuament amb la carretara de Torres-Torres.

RUTA 2. CIRCULAR COVES GORRISA POTRILLOS

Punja ací per poder descarregar la ruta al teu telèfon mòbil:

La ruta parteix de l’Ajuntament de Serra. Hem de travessar el casc urbà pel carrer del Collaet, agafant l’edific de l’ajuntament com a referència, prenem el carrer de la dreta, tal com mostra la fotografia.

Continuem pels carrers de Les Eres, Verge dels Àngels i trencarem a mà dreta per l’església. I pel carrer de Sant Joaquim eixirem a la plaça de la Font. Pel carrer de la Pobleta anirem deixant el casc urbà.

Continuarem pel c/Pobleta fins arribar a l’edifici Yolanda, edifice de vivendes que marca  una bifurcació de dos carrers i on hi ha un poste indicatiu del GR10.  Haurem de prendre el carrer de l’esquerra per a continuar amb esta ruta. Fins arribar a un punt on trencarem cap  a l’esquerra que senyalitza la Font de Deula, començant el camí de terra.

La primera, s’endinsa dins del Parc per la Font de Deula, on hi ha una xicoteta àrea recreativa.

Des d’allí, continuarem la ruta seguint el llit del barranc de Deula que fa un recorregut molt atractiu per als més menuts. La possibilitat de recórrer el llit del barranc sortejant xicotets desnivells és un plus d’aventura afegida a l’encant de la ruta.

Després d’uns centenars de metres, arribarem a un encreuament amb la pista forestal. Travessarem la pista, i continuarem barranc amunt, fins que a la dreta agafarem un xicotet sender que per dins del bosc ens conduïrà fins la partida de les Coves.

El sender dona pas a un camí que continua l’ascens per la partida de les Coves. En arribar a l’alt, haurem de continuar el camí per l’esquerra, com indica la següent imatge.

Des d’ací,  continuarem per pista forestal de baixada arribem a la desviació de la muntanya de la Gorrisa, on es pot accedir per un sender amb un xicotet desnivell. Paga la pena desviar-se pel sender fins acrribar al cim de la muntanya (586 m), altura més elevada de la ruta, per poder recrear-nos amb les vistes panoràmiques del golf de València,  les comarques de l’Hortade València, la ciutat i del Camp de Túria. Una dita popular de la nostra localitat  diu “Quan s’emboira la Gorrisa, pica espart i a la pallissa.” I es que abans, es treballava l’espart per part de molts veïns del poble, i la boira a la gorrisa, indicada aigua segura i la impossibilitat d’eixer a treballar el camp. Quan això pasava, l’espart esdevenia en la feina del dia, en casa, a cobert.

De baixada de la Gorrisa, girarem a l’esquerra, continuant per la mateixa pista forestall per on veniem. La ruta ens durà fins a la font de Potrillos. Parada per a refrescar i recuperar forces.

Després de dos quilòmetres, abandonarem la pista forestal per agafar-ne una d’asfalt. Haurem de girar a l’esquerra per a accedir a la perifèria urbana. Si girem a la dreta seguint el camí asfaltat arribarem al convent de les Carmelitas Descalzas.

Seguirem el camí d’asfalt fins arribar a les primers edificacions ja en la perifèria del municipi. Al primer encreuament trencarem a l’esquerra per a tot seguit continuar per la dreta pel per Avda Potrillos.

Continuarem l’avinguda Poliesportiu, bordejant les seues instal·lacions fins arribar a l’avinguda Deula. Girarem a mà dreta continuant bordejant el poliesportiu.

En arribar a la rodona, on hi ha una premsa  d’una de les antigues almàsseres de les moltes que hi arribaren a funcionar  a la localitat. Agafarem el primer carrer a la dreta, i en arribar dalt, continuarem per l’esquerra fins la plaça del Dr Domingo.

Després girarem a l’esquerra, i passant per davant de la Torre del Senyor de la Vila, arribarem al C/Sant Josep. Si el baixem, girant a  mà dreta, exirem a la carretera principal, girant a mà esquerra ens conduirà, a l’ajuntament, lloc on va començar la ruta.

RUTA 3. CIRCULAR REBALSADORS

rebalsa

Punja ací per poder descarregar la ruta al teu telèfon mòbil:

La ruta que els proposem a continuació és la circular de Rebalssadors. La seua duració estimada és de 3.5 hores. Té una extensió de 11.9 quilòmetres. Es tracta d’una ruta que discorre pràcticament en la seua totalitat per senda. Està destinada a un públic més esportista o habituat a transitar per la muntanya, ja que presenta un gran desnivell tant de pujada com de baixada. La pràctica totatlitat de la ruta forma part de la cursa de muntanya K25 que es celebra tots els novembres organitzada pel Club de Muntanya CXM de València, convertida ja en un clàssic de la Calderona i part també és el traçat del GR10 Extrem, organitzat pel mateix club.

La ruta parteix de l’Ajuntament de Serra. Hem de travessar el casc urbà seguint les mateixes petjades que en la ruta 2, pel carrer del Collaet, agafant l’edific de l’ajuntament com a referència, prenem el carrer de la dreta, tal com mostra la fotografia.

Continuarem pel c/Pobleta fins arribar a l’edifici Yolanda, edifice de vivendes que marca  una bifurcació de dos carrers i on hi ha un poste indicatiu del GR10.  Haurem de prendre el carrer de la dreta, continuant les marques del GR10 senyalitzades en blanc i roig.

Deixarem l’asfalt i seguirem les marques blanques i roges uns 500 metres per pista forestall. Arribarem a un punt on creuarem un xicotet barranc, i huarem de girar a la dreta per agafar la senda amb el marcatge del GR10. Uns metres més avant haurem de continuar per la dreta, seguint les mateixes marques, començant l’ascens cap amunt.

No deixarem la senda fins que ens creuarem amb una pista forestal. En eixe moment, girarem a l’esquerra. El camí de baixada el continuarem fins arribar a una curva molt pronunciada, haurem d’agafar la senda que ix a la dreta, creuant les tanques i bordejant una clotxa.

Continuarem el sender, seguint les marques roges i blanques del GR 10, camí amunt. Fins arribar a un punt, on haurem d’agafar el sender que ix cap a la dreta, senyalitçat ara amb una fita composta per pedres amuntegades, deixant també esta variant del sender GR10. Abans de continuar l’ascens podem recrear-nos amb les vistes que sobre la cartoixa de Portaceli, declarada bé d’interés cultural, ens oferiex el lloc. La cartoixa, gran centre econòmic i cultural va dinamitzar la comarca durant segles. Al costat de la cartoixa es troba la masia de la Pobleta, que va acollir al president Azaña quan el govern de la República es va traslladar a València. Al fons, el camp de Túria i les muntanyes de la Serrania.

Continuarem el sender fins arribar al mirador de Rebalsadors, també conegut com Mirador de Mireia. Des d’ací, les vistes són spectaculars. La panoràmica abarca tot el golf de València fins al Montgó, l’albufera, la serralada de El Toro, al límit entre Castelló i Terol, les Hortes , el Camp de Túria, les muntanyes dels Serrans, València i la Calderona.

Després d’una xicoteta parada per deleitar-noa en les vistes.  Continuarem el camí recurrent el pla de Rebalssadors, a quasi 800 metres d’altura. Abans de desviar-nos cap al vertex geodesic, proposem continuar el camí fins al Ventisquer, antic pou de neu, que replegava la  neu caiguda i la conservaba per a la seua comercialització. Continuarem el camí fins arribar a un encreuament, trencant a l’esquerra, com mostra la imatge 2.

Tornarem pel mateix camí recorregut, ara girant a la dreta pel matiex camí, en direcció al mirador de nou. Arribarem a un punt, on haurem d’agafar la primera desviació a l’esquerra continuant cap al vertex geodèsic, que marca la fita dels 802 metres d’altura i que també ofereix boens vistes, esta vegada de la serra d’Espadà, la mar Mediterrània i les comarques del Camp de Morvedre i l’Alt Palància.

A partir d’ací, agafarem la senda que naix als peus del punt geodèsic i començarem un descens pronunciat. Arribarem un punt en què una fita a base de pedres ens indicarà que hem d’agafar el sender de l’esquerra i per ahí continuarem fins retrobar-nos de nou amb la variant del GR10, marques blanque si roges, que no deixarem fins arribar a la Font del Marianet.

La font del Marianet, ens permet parar per poder agafar forces i continuar l’úlitm tram de la ruta. L’ombra i la frescor de les aigües del barranc, els clots naturals que se formen a mode de piscines, fan de la zona un lloc idílic per poder recrear-nos.

Abandonarem la font i ens trobarem amb la carretera asfaltada que uneix Serra amb la A23. Baixarem cap a la dreta uns metres i agafarem les escales per pujar per un camí entre pins fins a la zona recreativa de les Aliguetes.

Passarem la zona de Aliguetes i agafarem la carretera d’asfalt.

Girarem cap a l’esquerra, i tot seguit cap a la dreta,  per acostar-nos fins a la zona residencial coneguda com el Puntal de les Forques. Des d’allí, al costat d’un depipòsit d’aigua, agafarem un sender que ens durà fins al carrer Ventura Feliu, ja dins del nucli poblacional.

Continuarem fisn trobar-nos amb la Font de la Salut, que alberga un retaule declarat Bé de Rellevància Local.

Contiunarem pel carrer de La Fonda fins retrobar-nos amb el carrer del Collaet i girant a l’esquerra arribarem a la Casa Consistorial, final de la nostra ruta.